دو گانه_سازی آری یا خیر ، چرا و چگونه؟

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#حمزه_وطن_فدا
#یادداشت_27
#جلسه_148
#عدالت_ولایت_مواسات

🔷در باب دو گانه های #عدالت_ولایت و #عدالت_مواسات
♻️#یادداشت 4️⃣: 💠 #دو گانه_سازی آری یا خیر ، چرا و چگونه؟

🔘مساله اول :
دو گانه سازی و مقایسه مفاهیم دینی و اجتماعی و مقدمیت و اولویت و ارجحیت بخشیدن به یکی و سلب این امور از دیگری
آیا این کار درست است؟

🔶#قول دوم 2️⃣_موافقین:

🔻خلاصه قول اول موافقین:

🔅قول اول موافقین ، #دوگانه_سازی را از #جهت_راهبردی ضروری معرفی میکرد
یعنی اگر چه همه مفاهیم در فضای جعل ،در فضای آسمان، در کتاب مقدس، علی السویه هستند ، اما روی زمین ، به حسب موقف و مرحله متفاوت رشدی افراد و جوامع انسانی در طول تاریخ یا محیط های مختلف که خود را در دارایی ها و ناداری ها، ظرفیت ها و بالقوه ها ، درد ها و رنج های گوناگون ایشان نشان میدهد ، نیاز خاصی در ایشان پررنگ میشود و در اولویت قرار میگیرد.
🔅لذا در مقام #مربی، #مرشد ، #مبلغ ، #استراتژیست یا #امام ، با نظر به حال فرد یا جامعه و تشخیص وضعیت او برای رفع درد و گرفتاری او یا ارتقاء به مرحله ای بالاتر، با نظر به کتاب مفاهیم مقدس، نیازمند تشخیص و گزینش و انتخاب گزاره یا مفهوم خاصی از میان مفاهیم متکثر دینی هستیم.
و اینجاست که لازم می آید بین مفاهیم رتبه بندی کنیم و برخی را در صدر و برخی را در ذیل قرار دهیم ، به برخی اولویت و تقدم ببخشیم و به برخی ثانویت و تاخر و اینگونه جامعه را در نقطه خاصی از پاسخ دین به نیازش متمرکز نماییم.

پس این تقدم و تاخر بخشیدن بین مفاهیم در لایه راهبردی است و از ضرب کتاب مقدس در تنوعات اجتماعی و تاریخی حاصل میشود و الا در لایه حقیقی این مفاهیم همگن و همتراز درخشش دارند.

🔻 بیان قول #دوم موافقین:

🔅جدا از تقدم و تاخر راهبردی مفاهیم که به غرض تربیت یا اداره فرد و اجتماع در ساحت اثبات شکل میگیرد، مفاهیم دینی در لایه ثبوت نیز همگن و همتراز نیستند و بین ایشان تقدم و تاخر وجود دارد ، بین ایشان درجات و مراتب وجود دارد ، یکی حقیقتا بالاتر است و دیگری حقیقتا پایین تر

🔅اگر مفاهیم و گزاره های دینی ، صورت تنزل یافته یا بازتابی ازحقایق عالم بالا هستند، طبیعی است که مرتبه مندی این حقایق در عالمی برتر ، سبب میشود که جلوه ها و بازتاب های ایشان در عالم پایین تر نیز مرّتب و مدرّج است.
یعنی این رتبه مندی نه یک اقتضاء و ضرورت عالم پایین یا اجتماع انسانی در عالم ماده است که این ترتب زمینی و راهبردی ریشه در ترتب حقیقی حقایق پشت این مفاهیم دارد.

🔅صلات حقیقتی دارد و زکات حقیقتی و ولایت حقیقتی
محبت حقیقتی دارد و علم حقیقتی و قدرت حقیقتی
و اینها اگر چه همه حقیقت و مقدس و جلوه ای از آن وجود مطلق هسدتند اما هر یک مرتبه ای دارند و به میزان شدت و ضعف بهره مندی ایشان از آن وجود مطلق در درجه ای خاص مستقر شده اند

🔅لذا در این خصوص با کثیری از روایات رو به روییم که بدون نظر به اقتضای راهبردی اداره یا تربیت فرد و اجتماع از برتری ها و تقدم برخی از مفاهیم دینی نسبت به دیگری سخن میرانند.

مثلا روایاتی که ستون دین در آن معرفی میشود .
یا روایاتی که مفاهیم دینی را به اعضای متفاوت بدن انسانی تنظیر میکنند و مثلا برخی را رأس و برخی را اعضای دیگر معرفی میکنند
یا روایاتی که افضل الاعمال را معرفی میکنند
یا روایاتی که موثرترین اعمال در نجات انسان را در دنیا و اخرت معرفی میکنند که نمونه های آن فراوان است.

🌀که در پست بعدی ان شاء الله به برخی از آن ها اشاره میکنیم.

🔅با این وصف، دو گانه سازی نه یک امر صرفا بشری است که به مقتضای تشخیص مربی و مبلغ و استراتژیست و امام و بر اساس شرایط رشدی جامعه صورت میگیرد بلکه معارف کتاب وسنت و حکمت نشانگر این است که در عالمی بالاتر نیز این حقایق دارای هندسه خاص و نظامی از درجات و ترتبات هستند.

✅پس نفی دو گانه سازی و ابراز بیزاری از آن نوعی ساده اندیشی در مقام راهبردی و نوعی بی اطلاعی از معارف دینی است.
☘️

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها