دو گانه_سازی آری یا خیر ، چرا و چگونه؟

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#حمزه_وطن_فدا
#یادداشت_27
#جلسه_148
#عدالت_ولایت_مواسات

?در باب دو گانه های #عدالت_ولایت و #عدالت_مواسات
♻️#یادداشت 4️⃣: ? #دو گانه_سازی آری یا خیر ، چرا و چگونه؟

?مساله اول :
دو گانه سازی و مقایسه مفاهیم دینی و اجتماعی و مقدمیت و اولویت و ارجحیت بخشیدن به یکی و سلب این امور از دیگری
آیا این کار درست است؟

?#قول دوم 2️⃣_موافقین:

?خلاصه قول اول موافقین:

?قول اول موافقین ، #دوگانه_سازی را از #جهت_راهبردی ضروری معرفی میکرد
یعنی اگر چه همه مفاهیم در فضای جعل ،در فضای آسمان، در کتاب مقدس، علی السویه هستند ، اما روی زمین ، به حسب موقف و مرحله متفاوت رشدی افراد و جوامع انسانی در طول تاریخ یا محیط های مختلف که خود را در دارایی ها و ناداری ها، ظرفیت ها و بالقوه ها ، درد ها و رنج های گوناگون ایشان نشان میدهد ، نیاز خاصی در ایشان پررنگ میشود و در اولویت قرار میگیرد.
?لذا در مقام #مربی، #مرشد ، #مبلغ ، #استراتژیست یا #امام ، با نظر به حال فرد یا جامعه و تشخیص وضعیت او برای رفع درد و گرفتاری او یا ارتقاء به مرحله ای بالاتر، با نظر به کتاب مفاهیم مقدس، نیازمند تشخیص و گزینش و انتخاب گزاره یا مفهوم خاصی از میان مفاهیم متکثر دینی هستیم.
و اینجاست که لازم می آید بین مفاهیم رتبه بندی کنیم و برخی را در صدر و برخی را در ذیل قرار دهیم ، به برخی اولویت و تقدم ببخشیم و به برخی ثانویت و تاخر و اینگونه جامعه را در نقطه خاصی از پاسخ دین به نیازش متمرکز نماییم.

پس این تقدم و تاخر بخشیدن بین مفاهیم در لایه راهبردی است و از ضرب کتاب مقدس در تنوعات اجتماعی و تاریخی حاصل میشود و الا در لایه حقیقی این مفاهیم همگن و همتراز درخشش دارند.

? بیان قول #دوم موافقین:

?جدا از تقدم و تاخر راهبردی مفاهیم که به غرض تربیت یا اداره فرد و اجتماع در ساحت اثبات شکل میگیرد، مفاهیم دینی در لایه ثبوت نیز همگن و همتراز نیستند و بین ایشان تقدم و تاخر وجود دارد ، بین ایشان درجات و مراتب وجود دارد ، یکی حقیقتا بالاتر است و دیگری حقیقتا پایین تر

?اگر مفاهیم و گزاره های دینی ، صورت تنزل یافته یا بازتابی ازحقایق عالم بالا هستند، طبیعی است که مرتبه مندی این حقایق در عالمی برتر ، سبب میشود که جلوه ها و بازتاب های ایشان در عالم پایین تر نیز مرّتب و مدرّج است.
یعنی این رتبه مندی نه یک اقتضاء و ضرورت عالم پایین یا اجتماع انسانی در عالم ماده است که این ترتب زمینی و راهبردی ریشه در ترتب حقیقی حقایق پشت این مفاهیم دارد.

?صلات حقیقتی دارد و زکات حقیقتی و ولایت حقیقتی
محبت حقیقتی دارد و علم حقیقتی و قدرت حقیقتی
و اینها اگر چه همه حقیقت و مقدس و جلوه ای از آن وجود مطلق هسدتند اما هر یک مرتبه ای دارند و به میزان شدت و ضعف بهره مندی ایشان از آن وجود مطلق در درجه ای خاص مستقر شده اند

?لذا در این خصوص با کثیری از روایات رو به روییم که بدون نظر به اقتضای راهبردی اداره یا تربیت فرد و اجتماع از برتری ها و تقدم برخی از مفاهیم دینی نسبت به دیگری سخن میرانند.

مثلا روایاتی که ستون دین در آن معرفی میشود .
یا روایاتی که مفاهیم دینی را به اعضای متفاوت بدن انسانی تنظیر میکنند و مثلا برخی را رأس و برخی را اعضای دیگر معرفی میکنند
یا روایاتی که افضل الاعمال را معرفی میکنند
یا روایاتی که موثرترین اعمال در نجات انسان را در دنیا و اخرت معرفی میکنند که نمونه های آن فراوان است.

?که در پست بعدی ان شاء الله به برخی از آن ها اشاره میکنیم.

?با این وصف، دو گانه سازی نه یک امر صرفا بشری است که به مقتضای تشخیص مربی و مبلغ و استراتژیست و امام و بر اساس شرایط رشدی جامعه صورت میگیرد بلکه معارف کتاب وسنت و حکمت نشانگر این است که در عالمی بالاتر نیز این حقایق دارای هندسه خاص و نظامی از درجات و ترتبات هستند.

✅پس نفی دو گانه سازی و ابراز بیزاری از آن نوعی ساده اندیشی در مقام راهبردی و نوعی بی اطلاعی از معارف دینی است.
☘️

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها