شارع مقدس، اتفاقا در تشریع شریعت اسلامی، تمام آنچه گفته شد را دارد.

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#میرزا_علی_کرانی
#یادداشت_13
#جلسه_183

پیرو یادداشت قبلی

?شارع مقدس، اتفاقا در تشریع شریعت اسلامی، تمام آنچه گفته شد را دارد.

↘️↖️به چند نکته نسبتا پراکنده خوب است توجه کنیم:

✳️ اگر هرم‌ مندی یک‌ کمال است، و ما آن را از کامل هایمان سراغ میگیریم، پس بروز این کمال را در ائمه ی اطهار (ع)، پیغمبر اکرم (ص) و شریعت مقدس اسلامی باید بیشتر از سایرین توقع داشته باشیم، و به دنبالش باشیم.
(لیحق الحق و یحققه ) ( محقق لما حققتم ) : دغدغه ی تحقق

?=>ثمره: هرم‌ مندی در سیره قابل ردیابی دست، نه تنها قابل ردیابی هستند بلکه بالاترین مراتب ممکنه ی آن ها قابل ردیابی است

?=> یکی از ثمرات: در تحلیل احادیث، در موضوع شناسی رفتاری اهل بیت (ع)، در تناسب حکم و موضع در روایات، در ظهور گیری، در رفع تعارضات بین احادیث (خصوصا اگر از دو امام باشند ) … تاثیر بسزایی دارد.

?=> این نوع برخورد با ادله در اثار رهبری که مربوط به تحلیل سیره ی ائمه (ع) است به شدت بروز دارد، و قابل تعلم است.

✳️اگر هرم‌مندی برآمده از فهمی اجرایی است، برآمده از دغدغه ی تحقیق (محقق کردن) است، حتما باید سرنخ های آن را در علم فقه بیابیم ( یا میتوان گفت هر جا از علوم اسلامی آن را یافتیم، باید بدانیم آنجا دستی بر آتش تحقق دارد )

?بنظر میرسد در علم فقه در مسائلی از قبیل واجبات و مستحبات، بحث تزاحم و مرجحات تزاحم، بحث اصول عملیه و… ردپای این مساله هست. هر چند ضمن وجود اصل عقلانیت آن در به کار بستن آن و فهم مکانت های مختلف آن به نظر میرسد کاستی وجود دارد.

✳️در معارف دینی هم به اصل این معنا اشاره شده است:

– الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتواالزکات، و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر ( پر پیداست که این موارد مواردی اجرایی هستند)
– اذهب الی فرعون

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها