تغذیه از مکتب امام

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حمزه_وطن_فدا
#یادداشت_76
#جلسه_218

ممنون از دوستانی که تلاش میکنند پای دیگر صاحبان اندیشه را از هر طیف و گروهی به این جمع باز کنند

خیلی دوست دارم بتوانم متنی بنویسم و در آن شباهت های ذهنی استاد فلاح و جناب جلیلی را به تصویر بکشم

برخی اوقات این مشابهت ها برایم اعجاب آور است
مشابهت در مفاهیمی که آن ها را در نقطه ثقل تمرکز قرار میدهند
مشابهت در کلیدواژگانی که چتر اندیشه خود را به کمک آنها باز میکنند

به نظر ریشه این همخوانی و همجواری در فضای اندیشه
به تغذیه های اصلی و مادر این دو بزرگوار بر میگردد
تغذیه های هویت ساز مشترک

تغذیه از مکتب امام
در دانشگاه که بودیم تنها کسی که مساله اش مکتب امام بود و راه نجات در تمام عرصه های انقلاب را بازگشت به مکتب امام معرفی میکرد و مهمترین منبع مطالعاتی را حضرت امام عنوان مینمود و مکتب امام را چون لباسی از هویت بر اندام دانشجویان و مخاطبینش میپوشاند وحید جلیلی بود

او که در قامت سردبیری نشریه سوره
در قامت پدر یا برادر بزرگتری مهربان در تشکل های دانشجویی

هم دغدغه فرهنگ و هنر و فرهیختگی انقلاب را در دل دانشجویان شعله ور میساخت
هم از رهبر انقلاب بیش از رهبری سیاسی ، رهبری فرهنگی و فکری را تلقی کرده و معرفی میکردند
هم منبعث از مکتب امام بر روی عدالت جویی و مبارزه بی امان با مستکبرین سرمایه داری لجام گسیخته دست میگذاشت
هم تولید و توزیع محصولات فرهنگ را در خدمت این مبارزه بی امان و ابزاری برای هویت بخشی انقلابی به جبهه انقلاب تعریف می نمود
هم مبتنی بر آموزه های رهبری ، جوانان را به قیام برای تحقق مطالبات رهبری رهنمون میشدند
قیامی که اگر چه خیلی اوقات صبغه ای سیاسی یا چهره ای سخت و شبه شورشی علیه اشخاص و ساختار ها پیدا میکرد اما ریشه هایی عمیقا فرهنگ بینان داشت و در بسیاری موارد قالب ها نیز کاملا فرهنگی و مردمی بود ، از شب شعرهای عدالت که در مساجد برگزار میشد تا نشریات و امثالهم
هم در دغدغه ولایت فقیه و اجابت فرهنگی رهبر انقلاب میسوخت و هم عمیقا و حقیقتا جمهوریت را چون درِّی گرانبها ارج مینهاد و در منظومه گفتمانی خویش این دو را یک سنگ و هم آهنگ و در کار هم و مکمل هم معرفی مینمود.

هم ذهنی کاملا راهبردی و طراح داشتند هم تلاش داشتند در حد بضاعت فارغ التحصیلی از دانشگاه امام صادق علیه السلام آنچه میفهمند و ارائه میدهند در سایه سار مکتب نورانی امام ، اصیل و قرآنی باشد

متاسفانه جنبش عدالتخواه نتوانست آن تغذیه لازم را در معیت ایشان به شکل حداکثری در خود تعریف کند و لذا علی رغم خدمات فراوان و علی رغم شخصیت های وزین و خدوم خود بعضا به بیراهه ها کشیده شد

در سال 88 در یک طرح پیشتاز که متاسفانه جبهه انقلاب به جهت دوری از مکتب امام و واقعیت های تاریخی صحنه نتوانست با آن همراهی کند ، جناب جلیلی تلاش داشت تا دعوای با سبزها را مبتنی بر مکتب امام رنگ و جهت ویژه ای ببخشد. او تلاش کرد نشان بدهد که دعوای سبزها اولا نه دعوا با اسلام و امام حسین و ولایت فقیه بلکه اصل دعوای ایشان دعوای با جمهوریت و مردم است
آن ها مردم را مانع پیشبرد جریان سرمایه داری در ایران دیده اند و اگر با ولایت فقیه سر ستیزه دارند از این جهت است که او جایگاه مردم را پاسبانی میکند ، او مردم را علیه سرمایه داری خونریز مستبد داخلی و خارجی میشوراند
او فتنه تقلب را کودتایی علیه مردم معرفی میکرد و رهبر انقلاب را اصلی ترین حافظ جمهوریت نظام

که خدا میداند اگر این طرح و این ایده اصیل و حقیقی توسط جبهه جذب و به گفتمان تبدیل شده بود ، جناح لیبرال تنها شعار و نقاب خود را از دست میداد و به تاریخ می پیوست

 

حوزه که آمدیم
بعد از مدت ها در به دری استاد فلاح را یافتیم
که مساله شان از اساس مکتب امام است
و راه نجات را بازگشت و خوانش اصیل مکتب امام معرفی میکنند
اینده حوزه علمیه را مکتب امام میدانند
قلب مکتب امام را مردمسالاری قلمداد میکنند
قیام جوانان و اراده عمومی مردم و حرکت توده ملت را ، راه اصیل حل مشکلات و پیشبرد انقلاب میفهمند
با کلام حضرت امام و اقا را نه به عنوان رهبری سیاسی ، بلکه چون منبعی الهام بخش و اصیل و به سان مفسر و قرآنی ناطق مینگرند

شباهت ها بسیار است
هر چند که تفاوت ها هم روشن است ، استاد فلاح نمونه ای حوزوی از دلباختگان مکتب امام هستند با تمام غنا ها و دارایی هایی که از یک استاد پر عیار حوزوی انتظار است
حضرت ایشان را فضای دانش ها و اندیشه های حوزوی در فقه و فلسفه و عرفان و شوق سعادت انسان ها و نجات انسان به سوی مکتب امام رهسپار ساخته است
و جناب جلیلی نمونه ای از آنها که در کف صحنه و رزم و جهاد در میدان فرهنگ و هنر و رسانه و فتانت های مومنانه و مجاهدانه به وادی مکتب امام شان کشانیده.

امروز
مساله هویت ،
مساله پیشرفت ،
مساله مردم سالاری دینی،
مساله انفعال جبهه انقلاب ،
مساله بازگشت به مکتب امام ،
مساله فرهنگ به مثابه قوی ترین و اصیل ترین ابزار ،
مساله ذهن پروری جامعه
برای هر دو بزرگوار بسیار کلیدی است و در مرکز ثقل اندیشه اصلاحی ایشان قرار دارد.

از این رو بسیار شایق و امیدوارم که این دو استاد عزیز ، #استاد_فلاح و جناب #وحید_جلیلی در آینده ای بسیار نزدیک بتوانند معاشرت ها و گفتگوهای موثری داشته باشند چه در میدان اندیشه های مکتب امامی چه در وادی طراحی های راهبردی برای پیشبرد جبهه انقلاب
تا از قبل این امر به #هم_آوایی و #هم_آهنگی و #هم_افزایی بیشتری در میدان اندیشه و اقدام دست یابند .

به توفیق الهی و دعا و کمک دوستان

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها