ایده فرهنگی دولت انقلابی (بخش چهارم)
• اندیشه •
#ایده_فرهنگی 1.5
#دولت_انقلابی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
در مقدمه نیمنگاهی به سه نکته خواهیم داشت : الف. ایدۀ مادر، ب. عاقلۀ فرهنگ و ج. چرخۀ پیشرفت فرهنگی
▫️مقدمه (2)
● الف. ایدۀ مادر
پیشتر عرض شد که باید روی دستیابی به ایدهای مرکزی، مادر، مقتدر و وحدتبخش سرمایهگذاری کنیم و آن ایده را به همۀ مناطق تحلیل و تدبیر بکشیم و در دل همۀ فرصتها تزریق کنیم تا با این کار همۀ پارههای سخن خویش را معنا و رمقی جدید ببخشیم، آنها را متوجه همدیگر نماییم و پیگیری مطلوبیتهای متعدد فرهنگی را شدنی و پرثمر کنیم. وقتی جامعهای «فرهنگی» میشود که پارههای مختلف پویشهای فرهنگی از وضع متشتت خارج شوند، دست به دست هم بدهند و یک زیستبوم کامل و رشدپایه را تشکیل بدهند، و الا معمول تلاشها تنها دست و پا زدن است و شاید نهایتاً ما را روی آب نگهمیدارد نه این که با هشیاری ملموسی «به پیش» ببرد.
این ایده هرچند برآمده از دانایی است، ولی خود توان تولید علمهای مُعین و متناسب و مورد نیاز در حوزههای فرهنگ را بالا میبرد و ما را به شدّت خلاق و سخنساز و سخنسرا میکند و امکان تفاهم میان کنشگران متنوع عرصۀ فرهنگ را افزونتر نموده، آهنگ هماهنگی و امید به همگرایی را بهخوبی مینوازد و ظرفیتهای بیپایان ذهنی و عاطفی خلاقیّتهای مردمی را فعال میکند و به آبشخورهای «خلق سخن» و «گسترش گزینههای حل مسأله» اضافه میکند.
دربارۀ این قاعده ـ لزوم ایدۀ مادر ـ باید بیشتر سخن گفت. دریغ است روی نکتهای که در خط آخر بند قبلی آمد(خلق مردمی سخن)، تأکید بیشتر صورت نگیرد؛
اصرار بر ایدۀ مادر برخاسته از نقش سرنوشت ساز، حیاتبخش و رویشآفرین «اراده» در حیات فردی و «اجتماعی» بشر نیز هست.
انقلاب اسلامی به خاطر نگاه مردمسالارانۀ عمیق و کاملاً متمایز و گستردۀ خویش، خلق انواع بصیرت را نیز مردمی و گسترده میخواهد و از آنجا که توان تولید قیام مردمی را ویژهتر از هر فرهنگی دارد میتواند روی این کانون خلاق حساب ویژهای باز کند. به همین جهت ایدههای مادر که ارادههای سرگردان را جهت میبخشند و محیط همگرا و زیست اجتماعی مترقیای ـ که منبع الهامهای توفندۀ تودۀ مردم است ـ پدید میآورند، عناصر مهمی در چرخۀ خلق بصیرت ملی به شمار میروند.
ایدههای مادر زمینۀ مدیریت صحنه را فراهم میکنند و صحنه به خلق بصیرتهای نوین میپردازد و همۀ اینها عالم انسانی را دیگر میکند و منبع الهام جدیدی شکل میگیرد. این یعنی تعالی اجتماعی انسان و این تعالیها یعنی بالارفتن سرمایههای اجتماعی تحول.
اما ایدهها از مبانی نیرومند و تحلیلهای پایدار و پایه تغذیه میکنند. این ایدۀ مادر باید از تراث معرفتی شیعه و تمام مبانی فکری مکتب امام تغذیه کرده باشد و با تمام اصول آن همخوانی داشته باشد و حتی در مرحلۀ تکوین با همۀ ظرفیتهای فرهنگی ارتباط بگیرد و بصیرتهای صحنه را بنوشد و نهایتاً به سخن واحدی برسد و طبعاً آن را در ادامۀ چرخه در همۀ این ظرفیتها جاری نماید.
خلق ایدۀ مادر یک حادثه است، یک پیشرفت است، یک تعالی ارزشمند انسانی است. هر تمدنی از یک عقلانیّت تغذیه میکند و عقلانیّت ابتدا ایدۀ مادری است که حتی پشت خلق دانشهای نوین قرار میگیرد.
در حوزۀ فرهنگ نیز با وجود این ایدۀ مادر است که گذر زمان به چشم یک سرمایه دیده میشود و همۀ متغیرهای حیات بشری را از روح واحدی متأثر نموده پیکرۀ واحدی را به نمایش میگذارد.
جامعهای که به ایدۀ مادر نمیاندیشد ـ ولو جامعۀ نخبگانی ـ از الگوی اصلی تمدنسازی بیخبر است.
(ادامه دارد …)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☘️@faslefarhang