*️⃣تقریر جلسه 223

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حمزه_وطن_فدا
#یادداشت_87
#جلسه_222
#نوع_تقریر

*️⃣تقریر جلسه 223

اكنون بايد ديد در ميان بدنه ها و ابعاد گوناگون توحيد كدام است كه مستقيما با منافع بلكه با اصل وجود طبقه مستكبر در اصطكاك و تضاد است؟ به عبارت ديگر: طبقه مستكبر از كدام نگرش توحيدى به جهان يا از كدام پيشنهاد توحيدى براى جامعه زيان مى بيند كه چنين قاطع و بى امان با آن مى ستيزد؟»

?در این فراز از سخن با چند #سوال رو به رو هستیم:

1️⃣ آیا قطعه یا بخشی از از توحید است که با طبقه مستکبر درگیر میشود
یا تقریری از توحید است که این درگیری را درست میکند❓

2️⃣چرا تقریرهای ناب و اصیلی از توحید داریم که باعث ستیزه و درگیری نمی شود؟
و مثلا سلطان جور برای چنین مقرِرانی حاضر است مقرَری هم تعیین کند ، به ایجاد وجهه اجتماعی برای ایشان هم کمک نماید
و در عین حال اهل توحید این تقریر را ناب بدانند و از ایشان را هم معلمان توحید تلقی کنند
این را کجای دلمان بگذاریم❓

3️⃣راه شناخت این که کدام بعد از ابعاد از توحید است که ستیزه ها را بر می انگیزد چیست❓
➖یک راه اینکه برویم سراغ کسانی که در صف ستیزه با توحید و منادیان آن ایستاده اند و ببینیم چیست که حال و روز ایشان را چنین به آشفتگی و غیظ کشیده است؟
➖و راه دیگر اینکه در کار خود معلمان و منادیان توحید خیره شویم و ببینیم کدام قطعه را سر دست میگیرند که چنین شمشیر ها را میشوراند.
آیا راه دیگری هم هست ❓
راه بهتر کدام است ❓

✨نکته ای پیرامون این سوالات
چنانچه با آهنگ #علوم_انسانی به سمت حل مسائل فرد و اجتماع برویم ، این سوالات بی وجه و بی معنا به نظر می آید
اما اگر بنا شد به عنوان #شاگردان_قرآن حل مساله ها را نشانه بگیریم که صد البته انتظار مردم از ما این است ، باید این سوالات را عمیقا در آغوش کشید و جدی گرفت.

?مروری بر #جواب_ها

▫️حمزه/
➖نویسنده پس از آنکه جای توحید راستین را روشن کرد و توحید دروغین را رمی نمود ، حال به سراغ این پرسش رفته است که کدام بُعد از توحید است که آن را چنین خونریز می نماید.
پس طبیعتا بحث از نگرش و تقریری از توحید که با طبقه مستکبر درگیر میشود نیست ، چرا که در این صورت بازگشت به سخن پیشین است که مولف از آن مفصل به آن پرداخته و از آن رد شده است ، لذا نه شرط بلاغت است نه سیاق اجازه چنین برداشتی میدهد.

اینکه در فراز به عبارت دیگر ، باز از نگرش سخن به میان آمده است نباید رهزن باشد که ایشان دارد به تقریری از توحید اشاره میکند و از نگرش ، تقریر را مد نظر دارد ، چه اینکه به قرینه سیاق و همین طور عبارت بعدی یعنی کدام پيشنهاد توحيدى براى جامعه روشن است که به افرازی دست زده و بعدی از ابعاد را مد نظر دارند. و لفظ نگرش در عبارت کدام نگرش توحیدی به جهان تاب این را دارد که به همان 14 نور از انوار و اشعه های توحیدی اشاره داشته باشد نه نگرش توحیدی صحیح در مقابل نگرش توحیدی غیر صحیح

➖#ابعاد یا #قطعات مساله این است.
( پاسخی به اشکال #بساطت )
اگر اشکال شود که توحید امری بسیط است و تبدیل آن به قطعات و برای هر قطعه کارکردی جدا تعریف کرد مخل بساطت است
باید چنین پاسخ داد که بله چنین است و شاید تعبیر قطعه تعبیر رسایی نباشد ، کما اینکه نویسنده از این تعبیر استفاده نکرده است و از واژه #ابعاد برای بیان این منظور استفاده جسته ، و بُعد مخل بساطت نیست ، بلکه در تشبیه به ادبیات عرفانی ، جلوه از جلوات آن حقیقت بسیط است ، و این 14 نور مششع از آن منبع فیض حقیقتی مرکب نداشته بلکه هر یک ظهوری از آن هستند.
طبیعی است که ظهوری از حضرت حق است که هدایت را به دنبال دارد و ظهوری ضلالت را
در محل بحث نیز ظهوری از آن حقیقت وحدانیت و توحید است ، جلوه ای قاهری و تنزیهی از این امر بسیط است که مستکبر را به چالش کشیده و به درگیری میرساند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها