انحصارگرایی در مواجهه با توحید

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_استکبار_با_شعار_توحید
#ایمان_نیک_گفتار
#یادداشت_25
#جلسه_223
#انتقاد
#تقریر

⚠️ انحصارگرایی در مواجهه با توحید

?هنوز هم در جلسه ی حلقه ی اندیشه ی کلامی بوی #انحصارگرایی می آید، حرفش را می زنیم که توحید صرفا ذهنی نیست و همه جا حرف دارد، اما در تحلیل ها دوباره افراط و تفریط می کنیم، دوباره می شنویم که توحید آمده است تا با مستکبرین جامعه درگیر بشود و به ابعاد دیگرش بی مهری می کنیم.

?بیایید همه اش را #با_هم_ببینیم، این یک #واقعیت است:

? توحید:

? هم دلالت های #شناختی دارد
?هم دلالت های #انگیزشی
? و هم دلالت های #کنشی

?هم #هستی را به ما بهتر می شناساند و هم #معرفت را، هم #انسان را به ما می فهماند و هم #جامعه را
?هم در ما #عشق و #محبت ایجاد میکند، هم #ترس و #اضطراب
? هم #خودسازی ما را #سامان می دهد و هم #جامعه_سازی ما را، هم #سلوک ما را و هم #فرهنگ ما را

? این همان #حقیقت_وحدانی_اسلام است که حضرت امام رحمه الله به آن اشاره دارد:

?«آنکه می‌خواستم تذکر بدهم، و اگر فردا هم مهلت پیدا بکنم و بشود که صحبت بکنم تفصیلش را بیشتر می‌دهم، این است که یک #فاجعه‌ای برای اسلام از اول تا حالا بوده، و آن فاجعه اینکه اسلام را نشناخته‌اند. کسانی که بحث از اسلام کردند، چه در سابق و چه در لاحِق، اینها اسلام را با #همۀ_ابعادش_نشناختند. هر کسی یک بُعدی از ابعاد اسلام را در آن نظر کرده است و همۀ مطالبی که در اسلام بوده است و در قرآن کریم بوده است، به همان معنایی که خودش ادراک کرده، برگردانده.
?سابق ـ در قرنهای سابق ـ یک دسته #متکلمین بوده‌اند که اینها روی فهم تکلم خودشان، روی فهم ادراک خودشان، اسلام را آنطور توجیه می‌کردند که خودشان فهمیده بودند.
?یک دسته #فلاسفه بودند که روی فلسفه‌ای که آنها می‌دانستند، اسلام را به صورت یک فلسفه ادراک می‌کردند، خیال می‌کردند که #مکتب_فلسفی است.
?یک دسته #عرفا و این طایفه بودند که اسلام را به فهم عرفانی توجیه می‌کردند، و اسلام را کاَنه یک #مکتب_عرفانی می‌دانستند تا این زمانهای آخر …. آنها همه‌اش راجع به مسائل مابعدالطبیعه و مسائل عرفانی و فلسفی و اینطور چیزها بحث کرده‌اند،
?تا آمده است و رسیده است نوبت به این #قشر_متأخر. اینها عکس آنها عمل کردند؛ یعنی آن ابعادی که اسلام در معنویات داشته است، در فلسفیات داشته است، در عرفانیات داشته است، آنها را بکلی کنار گذاشته‌اند و همین ورق ظاهر را دیده‌اند؛ یعنی اسلام را یک #مکتب_مادی تصور کرده‌اند …. الآن از چند سالی پیش، در این وقتی که مثلاً #علوم_غرب به ما رسیده است و عرض می‌کنم که آن تبلیغات اینها رسیده است، اینها در عین حالی که مسلمانند، در عین حالی که همان طور که آنها بوده‌اند، در عین حالی که خوبند لکن شناختشان از اسلام همان #شناخت_مادیت_اسلام است. آنها دعوت به باطن می‌کردند و از ظاهر و از طبیعت غافل بودند، اینها دعوت به مادیت می‌کنند و از معنویت غافلند، و این هر دو اشتباه است؛ اسلام نه #محصور_در_آن_معنویاتی است که آنها می‌گویند، دارد معنویات؛ اما محصور نیست و نه #محصور_در_این_مادیاتی است که اینها می‌گویند؛ یعنی مادیات را دارد لکن محصور به این نیست.»

? سخنرانی امام در جمع دانشجویان و ایرانیان مقیم پاریس 1357.07.22 (پاریس، نوفل‌لوشاتو)
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها