نگاه مؤمنانه به ظاهر و باطن

#يادداشت
#مشخصات_اسلام
#عقيل_رضانسب
#يادداشت_226
#جلسه_312

? نگاه مؤمنانه به ظاهر و باطن!

مؤمن صرفاً متکی به عقل متعارف و عرفی و محاسبه گر عمل نمی کند، اساساً عنصر تفاوت ساز مؤمن با کافر بحث #ایمان_به_غیب است، [اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ﴿البقرة، 3﴾] لذا اگر جمع بین دنیا و آخرت که یک عنصر جوهره ساز در مکتب امام است، طوری مورد تأکید قرار گیرد که اینقدر محاسبات دنیایی را جدی کند که توجه به غیب به حاشیه برود قطعا تحریف مکتب امام است. از طرفی هم اگر غیب گرایی و وارد کردن عناصر غیبی اگر بخواهد طوری پر رنگ شود که توجه به دنیا را و اینکه بنا بود این دین بیاید مهندسی و رهبری حیات دنیای را بر عهده بگیرد، به حاشیه ببرد این هم قطعا تحریف مکتب امام است.
مؤمن #عقل_منور به نور عالم غیب دارد، و این به معنای این نیست که می نشینیم با #عقل_محاسبه_گر حساب و کتاب های دنیا را می کنیم بعد که کارمان تمام شد یک فضای جدا داریم به نام دخالت سنن الهی غیبی که به ما ربطی ندارد. امداد از غیب برای جای نیست که دیگر عقل ما نمی کشد، بلکه در خود عملیات باید علاوه بر محاسبات عادی و عرفی محاسبات عالم غیب و سن الهی غیبی را وارد کرد. به عبارتی آن متغیرهای الهی درون محاسبات مؤمن است نه بعد از عجز از ناتوانی از محاسبه به وسیله عقل محاسبه گر؛ برکت داخل محاسبه است؛ نه یک پدیده‌ای بیرون محاسبه؛ نصرت الهی درون محاسبه است نه یک پدیده‌ای بیرون محاسبه.
خدای متعال در قرآن می‌فرمایند:
إِنْ تَنْصُرُوا اَللّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ (محمد، 7)
اگر خدا را یاری کنید خدا شمارا یاری می‌کند.
واضع صریح و تفسیر و تأویل بر ندار! خدا هست و یاری می دهد، و توی مؤمن باید در محاسباتت خدا را بیاوری، نه طوری که کلاً خدا باشد جدا و نه طوری که کلاً خدا!
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها