اهمیت سوال!

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#مهدی_اعلایی
#یادداشت_61
#جلسه_337

اهمیت سوال!

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : حُسنُ السؤالِ نِصفُ العِلمِ .[كنز العمّال : 29262 .]

به اهمیت علم و دانش بسیار پرداخته می شود؛ ولی با تکیه به این روایت شریف می خواهیم کمی هم، به اهمیت سوال بپردازیم.

اصلا پرسش چیست و مسأله چرا انسان سوال می پرسد؟

به نظر می رسد پرسش و سوال همچون تشنگی باشد. همانطور که انسان تشنه فقط به آب فکر می کند و تنها آب است، که او را آرام می کند. انسانی که پرسش دارد نیز، تنها به دنبال حقیقت و علم است و‌ فقط حقیقت و علم است، که او را آرام می کند.

خاطرات و حکایاتی که از علمای سلف شنیده ایم، که به شدت مشتاق علم بوده اند، به دلیل آنست که سوال داشته اند و تشنه علم و لذا، وقتی به حقیقت دست می یافتند، آرام می شدند و از جهان، فارق.

اگر سوال نداشته باشیم، مواجهه استنطاقی با قرآن کریم نداریم و لذا، قرآن را می خوانیم، برای ثوابش.

اینکه می فرمایند حسن سوال نیمی از علم است، به این دلیل است که تا سوال نداشته باشیم، به دنبال کسب حقیقت و علم نیستیم؛ ولو اینکه علم هم، کاملا در دسترس ما باشد.

به عنوان مثال، ممکن است چند سالی در محله ای زندگی کنیم؛ ولی ندانیم که آیا در نزدیکی محل زندگی ما، مغازه کفش فروشی وجود دارد، یا خیر!؟! ولی وقتی گشتی در محل بزنیم و به دنبال کفش فروشی باشیم، می بینیم که مثلا سه مغازه کفش فروشی در محل هست و ما اتفاقا چندین بار از کنار آن ها هم، گذر کرده ایم، ولی چون سوال نداشته ایم، توجهی به این موضوع نداشته ایم.

باید به دنبال پرسش و مسأله باشیم. مسأله خود را تیز کنیم و اهمیت و ضرورت آن را بفهمیم، تا دیگر فقط جواب پرسش ما، آراممان کند.

البته، جهل محض سوال خیز نیست و علم است، که پرسش های جدی تر برای ما ایجاد می کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها