رفاه اقتصادی و ارتباط آن با فرزند آوری

#مشخصات_اسلام
#یادداشت
#احمد_قوی
#یادداشت_78
#جلسه_338
#یادداشت_مستند
سخن مستند این است که رفاه اقتصادی نه تنها نسبت مستقیمی با فرزند آوری ندارد بلکه حتی می تواند تاثیر عکس هم داشته باشد.

? ولی شاید این سخن دقیق نباشد. در واقع آن چیزی که با افزایش آن فرزند آوری به حاشیه رفته نه رفاه اقتصادی صرف بلکه مدرن شدن زندگی انسان هاست. رفاه اقتصادی اصلا به اندازه مدرن شدن مفهوم سمت و سو داری نیست تا بتواند با تغییر معنای زندگی بر مساله فرزندآوری تاثیر گذاری چندانی داشه باشد.

احتمالا دلیل این که خیلی ها به این نتیجه می رسند که افزایش رفاه افتصادی و فرزند آوری نسبت معکوس دارند تنها به این دلیل است که در دنیای فعلی معمولا رفاه اقتصادی نتیجه فرآیند توسعه مدرن است و همین باعث این اشتباه تحلیلی می شود.

دلیل دیگر نسبت عکس نداشتن رفاه اقتصادی و فرزند آوری این است که در بین جمعیت هایی که رابطه چندان خوبی با مدرنیته ندارند (مذهبی ها یا سنت گراها چه در داخل ایران و چه در بقیه کشورها) فارغ از این که افراد ثروت مند و یا فقیر باشند، میزان فرزند آوری به طرز معنا داری بیشتر است.

در نگاه اولیه می توان این گونه قلمداد کرد که عامل اصلی در این مساله #معنای_زندگی به عنوان یک حقیقت حاکم بر زندگی بشر است که عواملی مثل مدرنیته یا مذهب یا سنت گرایی آن را دست خوش تغییر قرار می دهند.

پ ن : همان طور که مشخص است این به معنای نفی لزوم سیاست گذاری اقتصادی حمایتی از جانب دولت ها نیست. خصوصا این که قبض و بسط های اقتصادی در مواردی می تواند معنای زندگی را هم ویرایش بزند

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها