شورا از نگاه شهید مطهری

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#مهدی_اعلایی
#یادداشت_68
#جلسه_348

شهید مطهری (رحمت الله علیه) یکی از مشخصات اسلام در بخش ایدئولوژی را، شورا مطرح می کنند و می فرمایند شورا اصلی پذیرفته شده است، در مواردی که نصی در آن زمینه نداریم.
استاد عزیز نیز، در این درس، دو نوع مشورت را بیان کردند؛ یکی اینکه شورا به گونه ای باشد، که جمع، با هم به تصمیم درباره چیزی برساند و دوم اینکه ولی پس از مشورت تصمیم گیری کند.
سوالی که برای بنده مطرح شده، اینست که آیا این دو نوع شورایی حکومت کردنِ ولیّ، به میزان اقتدار و مقبولیت او در جامعه بستگی ندارد؟
یعنی به نظر اینگونه است که وقتی ولی در موضع قدرت و مقبولیت بسیار زیاد باشد، تصمیمات را خودش پس از مشورت می گیرد و دیگران هم تبعیت و همراهی می کنند. اما وقتی ولی اقتدار خیلی زیاد نداشته باشد، با تصمیم و خرد جمعی همراهی می کند و شاید حتی نظر اصلی خود را هم، بیان نکند.
به عنوان مثال، خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) که مقبولیت و اقتدار بسیار زیادی دارد، می فرماید : «وَ شاوِرْهُمْ فِی اْلأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکّلْ عَلَى اللّهِ إِنّ اللّهَ یُحِبّ الْمُتَوَکِّلینَ» . اما امیرالمومنین (علیه السلام) تقریبا در همه موارد، با تصمیمات شورایی مردم همراهی می کند.
اگر برداشت بنده صحیح باشد، می توان گفت در سیره امامین انقلاب نیز، فارق از اصل مردم سالاری که جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد، همراهی با مردم در برخی موارد، به دلیل اینست که اگر ولی نظر واقعی خود را اعمال کند، عموم جامعه با او همراهی نمی کنند و لذا، باید با تصمیم جمعی مردم همراهی کند، تا مردم به اشتباهات خود پی برده و رشد پیدا کنند …

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها