عقل جمعی که نمی توان بر آن تکیه کرد!

#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_349
#شوری
#مشورت
#خرد_جمعی

?عقل جمعی که نمی توان بر آن تکیه کرد!

عقل جمعی ما آلوده ی به علوم انسانی غربی شده است. علومی که پشتیانی کننده ی از حرص و درندگی انسان بریده از وحی و دین شده است.

مشورت با چنین عقلی که پیچیده ی در اوهام و شوائب است، اندک آرایی را که برآمده از متن دین است یا با اصالتی همراه است را در نطفه خفه می کند و به تحقیر و تمسخر آن می پردازد.

تربیت شدگان دانشگاه که قبله و غایت آمالشان غرب است، از همان دسته افرادی هستند که آلوده ی به حرص و فرومایگی شده اند و توان درک مفاهیم بلند اسلامی مانند تقوا، ایمان، انفاق و … را ندارند. این ها اساسا صلاحیت مشورت ندارند.

تا زمانی که پارادایم علم اسلامی خود را خلق نکرده باشیم، توان استفاده از خرد جمعی و ناب اسلامی را نخواهیم داشت. زیرا این اسلام است که غبار از فطرت آدمی می زداید و دفائن عقول را اثاره می کند. عقول مؤمنین است که کامل کننده ی همدیگر است، زیرا هم سوی با یکدیگر به یک قبله نماز می کنند و نیتی جز بندگی خدای متعال ندارند.

البته خلق همین پارادایم هم فقط با استفاده از خرد جمعی ممکن خواهد بود. اما آن جمعی که می خواهند یک پارادایم علمی قدرتمند را کنار بزنند، باید اراده های سختی به میدان بیاورند و از همه ی آنچه تراث اسلامی می نامیم تغذیه کرده باشند.

امام بزرگوار ما با استفاده از همین تراث اسلامی و اراده ای پولادین و معنویتی بی نظیر، نظام سلطه ی غربی را کنار زد و انقلاب شکوهمند اسلامی را پدید آورد.

امروز نیز اگر روی اندیشه و مکتب او سرمایه گذاری کنیم، و به گفتمان سازی مکتب امام ره بپردازیم، می توانیم خطوط ذهنی مشترک جبهه ی انقلاب را زیاد کنیم و سمت و سویی واحد به دست بیاوریم و به این وسیله تلاش کنیم تا از خرد جمعی بهره ببریم و از علوم انسانی غربی عبور کرده و دانش اسلامی خود را پدید بیاوریم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها