تقریر،اصل شوری

#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_350
#تقریر
#یقظه
#شوری

?گزاره8. اصل شوری
8. اصل شورا: اصل شورا در مسائل اجتماعى از نظر اسلامى اصلى معتبر است. در مواردى كه نصّى از اسلام وارد نشده مسلمين بايد روش عملى خود را با شورا و فكر جمعى انتخاب نمايند.

?اصل شور کردن مطلوبیت دارد یا تصمیم حاصل شوری؟

آیا نفس شوری مصلحت دارد؟ مثل اینکه در فقه خوانده اید که گاهی از اوقات خود فعل مصلحت است. به طور معمول تلقی این است که مصلحتی مطرح است و فعلی هدف گرفته شده است. برای رسیدن به آن مصلحت. گاهی از اوقات خود آن فعل مصلحت است. مثلا فرض کنید اینکه پدر تذکر دهد، خود این مصلحت است. تذکرات پدر را کاری نداریم، البته آن هم باید درست و حسابی باشد، ولی آن چیزی که فرزند احتیاج دارد آن حالت تذکر شنیدن است یک صدایی بالاتر از خود داشتن. خود این فعلی که دستور داده می شود، خود این مصلحت دارد. یا مثال هایی از این قبیل.

آیا خود شورا مصلحت دارد که این حالت های فردی در مدیر یا این حالت هار فردی در همه ی ما شکسته شود. یا اینکه نه بحث این است که شما با عقل جمعی باید کار را پیش ببرید.

اگر این باشد آدم در فکر فرو می رود. اصل شوری یعنی عقل جمعی. شما همین را طراحی می کنید و ساز و کاری را فراهم می کنید که یک تصمیم زمانی که می خواهد گرفته شود، عقل جمعی آنجا حضور داشته باشد. بعد می گویید که اصل شورا را مراعات کرده اید. چه موقعی که یک مدیر دارد تصمیم می گیرد و چه موقعی که به عهده ی کافه وجمعیت گذاشته شده است که بگویید چه کار باید کرد. این تفاوت ایجاد می کند.

ما یک نکته ای که الان احتیاج داریم نشان دادن این مسئله است. یعنی الان در دولت آقای رئیسی ما احتیاج داریم نشان بدهیم که با عقل جمعی داریم تصمیم می گیریم. این که چرا نمی شود، بحث دیگری است این را باید کسانی که عقل آن شدن ها را دارند برای ما مشخص کنند که روی زمین چه شکلی به خودش می گیرد. اما به نظر من به جهات متعددی خیلی راهبردی است که ما بتوانیم در مقطع آقای رئیسی یعنی در همین دولت انقلابی نشان بدهیم که باعقل جمعی کار می کنیم و همه را قانع کنیم که اجازه بدهید با عقل جمعی تصمیم بگیریم. اینجا بیشتر در فکر فرو می رویم که حالا ما یک چیزی گفتیم! اصلا همان چیزی که حضرت آقا می فرمایند! واقعا باور دارید که با عقل جمعی مسیرمان را پیدا می کنیم. می گویید که این بنده خدا خودش را کشته است و در این زمینه متخصص شده است. عقل هم 95 درصد نزد این آقا است و 5 درصد نزد مردم است. اینجا عقل جمعی به چه معنا است؟ اصلا جمعی را در نظر نگیر و بگو عقل خالی، عقل در کار باشد. یعنی مطلوب عقلانیت وافر باشد. یا نه عقل جمعی مطلوب است یا نه، شورا مطلوب است.

➖اگر مطلوب عقلانیت وافر باشد، امکان دارد که شما به سمت نخبه گرایی بغلتید.
➖اگر مقصود شورا است تظاهری از مردم سالاری است.

من منکر نیستم که تصمیم پخته را می شود گرفت ولی جمعی این تصمیم را بگیرید، حتی نظر خودت را به جمع القا کن، ولی به صورت تصمیم جمعی تصمیم را بگیر. خیلی ها اینطور گرایش دارد. یعنی بحث عقل نیست. عاقلانه پیش بردن کار است. می گوید که همان تصمیم خودت، تصمیم خوبی است ولی اینطور اجرا نکن، شورایی اجرا کن.

دوستانی که در کار بودند، می دانند که خیلی از مدیران رویه ی اینچنینی دارند، حالِ احتیاج به شورا ندارد ولی شورایی کار را پیش می برد. یعنی تصمیم سازی و تصمیم گیری را شورایی پیش می برد. ولی خوب که نگاه می کنید می بینید که …

آن وقت که پیش آقای احمدی نژاد می رفتیم، بچه ها در مورد ایشان خوش بینی هایی داشتند و به ایشان می گفتند که در مورد آقا یک چیزی بگو، ایشان هم یک چیزهایی حاشیه ای می گفتند. یکی از چیز هایی که می گفتند این بود که می گفت حضرت آقا در جلسه هایی که می نشینیم، ایشان خیلی از تصمیم های مهم را شورایی می گیرد، بعد می گفت که ایشان یک چیزی در ذهن خودش است، جو را جمع می کند و خودش هم مدیر جلسه می شود. می گوید همه بحث کنید، بعد در جمع بندی ها نظر خودش را اعمال می کند و همه هم راضی هستند و فکر می کنند که با هم فکری هم تصمیم گرفتیم. ایشان می گفت که من هم در این جلسه ها بودم، فقط بعضی مواقع از پشت صحنه خبر داشتم و می دانستم که نظر آقا چیست. بعد می دیدم که همه ی جلسات به نظر آقا منتهی می شود ولی همه فکر می کنند که ما نظر دادیم.

بچه ها می گفتند که این چیز خوبی است یا بد است؟ ایشان می گفت خوب است که اینطور دل ها را به دست می آورد. منتها این توانمندی قابل توجهی است. ضمن اینکه احترام به حرف ها می گذارد ولی واقعا جمع را به این نقطه ای که مد نظرش است می رساند.

– یعنی عقل می تواند جمعی باشد ولی منفعل باشد.
– اینجا بیشتر یک کار تربیتی و اجتماعی صورت گرفته است. شما زمانی که ده یا بیست بار این کار را می کنید، آخر سر وجدان به شما می گوید که اگر بنا است حرف خودت را بزنی، بزن!
2️⃣

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها