آیا طلاب کار می کنند؟

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#مهدی_اعلایی
#یادداشت_80
#جلسه_363
#سوال

? آیا طلاب کار می کنند؟

یکی از سوال هایی که در ذهن مردم و بعضاً طلاب مطرح می شود، اینست که چرا طلبه ها کار نمی کنند؟
در این یادداشت قصد داریم با بیانی که شهید مطهری (رحمة الله علیه) از کار دارند، به فعالیت های طلبگی بنگریم.
طلبگی، به معنای صحیح و مطلوب، اصلا با بیکاری و بیکارگی سازگاری ندارد و این شاخصه کار را، به تمامه دارد. (گرچه در فضای فعلی حوزه ها، خمودگی و ایستایی بسیار زیادی حاکم است و کاملا بر خلاف وضع مطلوب، در سبک زندگی عموم طلاب، بیکاری و بیکارگی بسیار دیده می شود.)
علاوه بر آن، شاخصه سود رسانی را هم، دارد؛ گرچه مدرنیته و غلبه مادی گرایی، باعث می شود که لااقل بخشی از مردم این حس را نسبت به طلاب نداشته باشند، که واقعاً به جامعه سود می رسانند؛ ولی در واقع، طلاب سود بسیار بزرگی به جامعه می رسانند و آن هم، هدایت معنوی جامعه است.
اما شاخصه سوم، که کلّ بر جامعه نبودن است، به شدت محل تأمّل است؛ چرا که سیستم ارتزاق طلاب، مبتنی بر وجوهات شرعی است و در واقع، مبالغی که مردم به حکم دین پرداخت می کنند را، استفاده می کنند.
این ویژگی (کلّ بودن)، به شدت در طلبگی و فعالیت های طلاب دیده می شود. اما واقعا دلیل آن چیست؟ چرا مردم حتی به مشاور (حوزوی یا غیر حوزوی) به راحتی پول پرداخت می کنند و آن را واقعا حق الزحمه می دانند، اما در قبال پرداخت پول به طلاب، در ازای تبلیغ دین، چنین حسی را نداشته و نوعا بخاطر اعتقادات دینی و یا حس ترحم مبالغی را پرداخت می کنند؟ علت این مسئله چیست؟ آیا مشکل از جانب نگاه مردم است، یا نوع فعالیت طلاب؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها