مالکیت مطلق و ید امانی

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#محمد_حسین_خانی
#یادداشت_11
#جلسه_137

بسم الله الرحمن الرحیم

?مالکیت مطلق و ید امانی

مالکیت مطلق واصیل همه نعم وذخائر موجودی های جهان مختص خداست یعنی ما وقتی خود را مالک میخوانیم یک مالکیت مجازی منظورمان است زیرا مالک حقیقی تمام نعم که خود انسان را هم شامل می شود خداوند است ،به ادبیات فقهی یعنی ما یدمان ید امانی است یعنی مالک اصلی اوست به اذن او من توان واجازه تصرف دارم

?#ید_امانی : ما در دو صورت اذن در تصرف داریم
1- اذن مستقیم مالک یا اذن از طریق قائم مقام و یا وکیل مالک
2- مواردی که شرع از سوی مالک اذن می دهد (مالی که در معرض تلف است )
در بحث ما مصداق مورد دوم با مورد اول یکی است.

اگر بخواهیم دقیق بررسی کنیم ما باید در تمام تصرفات (تمام کنش های فردی و اجنماعی) اجازه ای از مالک داشته باشیم یعنی باید قبل از هر کاری این سوال را از خود بپرسیم ایا خداوند در این کار در این فعل در این حرف رضایت دارد ؟ ایا او اذن داده یا نه ؟ این اجازه نه تنها برای حجت واحتجاج بلکه برای اذن تصرف در آن نعمت است
یک پله بالاتر خودمان به عنوان ملک الهی ایا اجازه انجام هر کاری را داریم ایا می توانیم کاری یا فعلی خلاف اذن مولی انجام دهیم ؟
وقتی نگاه ما به خودمان و تمام نعمت ها وهستی اینگونه شد کار ها اصلاح می شود چون اگر کاری خلاف اذن مولی انجام دادی شما نعمت را تلف کردی وضامن هستی این نعمت شاید وقت ،جسم و یا استعداد تو باشدتو حق نداری در راهی که مولی اذن نداده این نعمت را خرج کنی.

?بحث دوم در ید امانی تلف در صورت غیر تعدی است یعنی ای انسان اگر نعم الهی را بدون هیچ کم کاری و تعدی از دست دادی و محروم شدی مواخذه نمی شوی شاید بشود به تعبیری گفت خیلی مامور به نتیجه نیستی اگر در وظیفه خود که امانت داری نعم الهی است کوتاهی نکنی کار حل است.

?این قاعده را می توان در ولایت پذیری نیز تعمیم داد این انقلاب یک امانت است ومالک اصلی آن خداوند است اما تفاوتی که دارد این امانت یک وکیلی دارد از طرف مالک که امرش و دستورش عین دستور مالک واجب الطاعه است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها