درستی یا نادرستی دو گانه سازی و مقایسه مفاهیم دینی

?در باب دو گانه های #عدالت_ولایت و #عدالت_مواسات
♻️#یادداشت 9️⃣: ? #دو گانه_سازی آری یا خیر ، چرا و چگونه؟

?مساله اول / درستی یا نادرستی دو گانه سازی و مقایسه مفاهیم دینی

?#فیش استاد#پناهیان1️⃣

?از آنجایی که اصل این بحث دو گانه سازی ذیل گفتاری از جناب #پناهیان اولین بار در سال 90 در فضای بحث دو گانه ولایت و عدالت و در سال 99 تحت عنوان دوگانه عدالت و مواسات مطرح شده است ، به نظر رسید مناسب است که خلاصه ای از بحث ایشان و متقدین شان ، ذیل اصل بحث دو گانه سازی در این جا به شکل #فیش و آدرس بازتاب داده شود.

? این فیش ها آخرین یادداشت از سر فصل “مساله اول؛ درستی یا نادرستی دو گانه سازی و مقایسه مفاهیم دینی” است ، در ادامه وارد مساله دوم و سوم یعنی بررسی تقدم ولایت و عدالت و مواسات بر یکدیگر میشویم و در انجا هم ان شاء الله اصل سخن جناب پناهیان و منتقدین ایشان را به شکل فیش ارائه خواهیم نمود.

?#خلاصه کلام استاد پناهیان در دو گانه سازی عدالت و ولایت / سال 90
▪️عنوان: تقدم «تثبیت ولایت» بر «اجرای عدالت»/ باید فرسنگ‌ها از “عدالت‌زدگی منهای ولایت” فاصله بگیریم.
▪️زمان: 1390/02/18 (ایام فاطمیه)
▪️مکان: بیت رهبری – حسینیه امام خمینی(ره)
▪️ لینک: http://panahian.ir/post/546#gsc.tab=0

◽️ایشان در این سخنرانی از زاویه #امتحان_های_الهی و سخت شدن تدریجی این امتحانات الهی برای جامعه ای که در مسیر ظهور و فرج حضرت صاحب الزمان عج در حال پیشرفت است وارد بحث شدند.
◽️برگرفته از بیان ایشان، امتحانات سخت خدا امتحان بین خوبی ها و بدی ها نیست ، بلکه امتحانات سخت امتحان بین خوبی و خوبی های بالاتر است ، چون در فضای گناهان بالاخره بشر دچار عذاب وجدان میشود و امکان توبه و بازگشت دارد، از این رو سرمایه گذاری شیطان روی خوبی ها و خیراتی است که در مقابل خیرات و کمالات بالاتر و مهم تر قرار میگیرند. کما اینکه خود شیطان به واسطه عباداتی که داشت مقابل دستور عبادت بالاتر که سجده بر انسان بود مقاومت کرد و عرضه داشت که اگر از این امتحان معاف شود با عبادتی دیگر آنرا جبران میکند، حال آنکه خدای متعال فرمود من آن طور که دوست دارم میخواهم عبادت بشوم نه آن طور که تو دوست داری.

◽️با این وصف خطر بزرگ برای جامعه اسلامی را دل بستن و عادت و غره شدن به خوبی های بالفعل خود دانستند که میتواند زمینه بسندگی و سر باز زدن از خوبی های بالاتر بشود و اینگونه، جامعه یا افراد اسلامی ابید نسبت به مقوله عاقبت به خیری دائما در حال خوف باشند.

◽️پس میشود که جامعه اسلامی با بزرگ نمایی یا تعصب و اصرار ورزیدن بر یک کمال انسانی یا حتی دینی در مقابل کمالی برتر صف آرایی کند و این گونه در امتحان الهی مردود گردد.

◽️یکی از این کمالات انسانی که از قضا برای انسان بسیار شیرین و دلرباست مقوله عدالت است که میتواند در مقابل کمال برتر و مقدمی نظیر ولایت بایستد.
در نظر ایشان یکی از امتحانات مهم جامعه دینی بر سر دو راهی عدالت و ولایت اتفاق می افتد که نظیر آن در تاریخ انبیاء و تاریخ اسلام چه در زمان پیامبر ص چه در زمان امیر المومنین به وفور تکرار شده است، امتحان ولایت و عدالت است و در این خصوص ایشان به فراز هایی از تاریخ نظیر داستان جناب خضر ع و حضرت موسی ع ، عدالت خواهی برخی صحابه نسبت به پیامبر اکرم ص در تقسیم بیت المال یا پذیرش صلح و همین طور عدالت خواهی برخی اصحاب امام علی ع در به کارگیری کارگزاران حکومتی نظیر اشعث و ابن عباس یا عدالت خواهی معاویه در مقابل حضرت امیر ع اشاه میکنند.

لذا اهل بیت نیز برای نجات امت ایشان را از پذیرش هر #ولیجه* یا ولایجی غیر از اهل بیت ع بر حذر داشته اند که با این وصف عدالت یا هر مفهوم کمالی دیگری میتواند اینجا نقش ولیجه ای دون اهل بیت ع را بازی کند.

?در یک جمله ایشان در این سخنرانی دو گانه سازی را به شکل یک دوراهی در فضای امتحانات الهی بین یک مفهوم خوب و مفهومی خوبتر تصویر میکنند .

☑️این جنس دو گانه سازی
▫️ هم میتواند قول اول موافقین که دو گانه سازی راهبردی بود را شامل شود
▫️و هم میتواند در بر گیرنده قول دوم موافقین، مبنی بر تقدم نفس الامری و حقیقی برخی مفاهیم نسبت به برخی دیگر باشد
▫️و از هر دو زاویه میتوان این دو راهی امتحانی بین خوب و خوب تر در کلام استاد پناهیان را تقریر نمود.
———————————————————————————————
*ولیجه
الولیجة بمعنى ما یتّصف بالولوج و الاتّصال و الارتباط القلبىّ الباطنىّ بالنفوذ و الإلقاء و التأثیر، کما فی الخواصّ من الأحباب و الأصحاب و الأرحام. یراد منها ما یکون نافذا فی قلوبهم و مؤثّرا فی أفکارهم و ملقّنا فیهم خلاف قول اللّه و رسوله (التحقیق‌فی‌کلمات‌القرآن_13/198)

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها