ایا مومن از دنیا لذت میبرد.؟

#یادداشت
#توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#محمد_صحرایی
#یادداشت_4
#جلسه_184
#ایا مومن از دنیا لذت میبرد.؟
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان ذیل آیه شریفه و ان کنتم فی ریب ما نزلنا….
در مورد علیت عامه خداوند بحثی دارند.

استاد عابدینی حفظه الله در شرحشان میفرمایند
علیت تامه الهی وحدتی دارد که هم شامل خود اشیاء میشود و هم شامل روابطشان.

هم خود اشیاء مخلوق خداوند هستند و هم روابطشان با یکدیگر.
ان ربی علی صراط مستقیم.
خلقکم و ما تعملون.

اگر روابط اشیاء مخلوق خداوند نباشند مستلزم العیاذ بالله جهل خداوند به روابط اشیاء میشود.

بنابراین روابط اشیاء نیز مثل خود اشیاء دارای حقیقت و رقیقت هستند.
روابط اشیاء نیز ساحت خزائن و نازله دارند.
تنزل از ساحت اطلاق به تعین، شامل روابط اشیاء نیز میشود.

پس روابط بین هر دو شیءی در عالم خزائن نیز در عین وحدت و اندماج وجود دارد، اما به نحو حقیقی تر و واقعی تر.

از طرفی بهره و التذاذ از اشیاء تابعی از ارتباط و شدت ارتباط انسان با آن اشیاء است.

و از آنجا که این ارتباط دارای مراتب حقیقت و رقیقت است التذاذ و بهره نیز دارای مراتب حقیقت و رقیقت است.

کافر با حجابی که دارد نمی‌تواند در افقی قرار گیرد که ارتباط حقیقی و بسیط اش با حقیقت اشیاء را درک کند.

بنابراین التذاذ او از سطح ارتباط مادی با اشیاء که توام با تشتت است بالاتر نمیرود.

هیچوقت نمیتوانیم در درون کافر بنشینیم تا بفهمیم چقدر کم لذت میبرد.

البته میتوانیم تفاوت لذت خود از غذا را بین دو حالتی که به شدت عجله و فکر و دل مشغولی دنیوی داریم و هراسانیم را
با وقتی که آرام هستیم و با طمأنینه و خصوصا با یاد خدا و بعنوان نعمت خدا غذا را میخوریم را مقایسه کنیم.

یک کافر هیچوقت نمی‌تواند لذت عمیق یک مومن از کباب را درک کند.
و هیچ وقت هم به درک پایینترش پی نمیبرد.

یک مومن هم هیچوقت نمی‌تواند به سطح بالای لذتش که بخاطر درک ارتباط بسیط تر است پی ببرد.
و نمی‌تواند بفهمد چقدر بیشتر از یک کافر لذت میبرد.

ما از مرتبه وجودی مان غافلیم.
ما از خودمان غافلیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها