چرا با وجود انجام تکلیف در برخی موارد به نتیجه ای که در روایات آمده نمی رسیم؟

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#محسن_همت
#یادداشت_22
#جلسه_187

#کارآمدی_دین
?برش اول
مقدمه1
خداوند حکیم است و کاری را بیهوده جعل و تکلیف نمی کند. (حتی د ربرخی از امور خودش علت جعل را عیان نموده) زکات
مقدمه2
خداوند علم مطلق است اگر تکلیفی را با شرایط خاص را برای رسیدن به نتیجه ای قرار داده با علم به اینکه قطعا به آن منتج می شود قرار داده است.
نتیجه
پس اگر تکلیف آنگونه که خداوند متعال امر فرموده، امتثال شود ممکن نیست که به نتیجه نرسد.

نکته: حکم از احکام فردی و اجتماعی است و با این تقسیم هیچ خللی در این اصل وارد نمی شود.

❓سوال: چرا با وجود انجام تکلیف در برخی موارد به نتیجه ای که در روایات آمده نمی رسیم؟
اگر خداوند خود علت تکلیف را مشخص کرده پس باید به درستیِ فهم در تشخیص تکلیف و صحت و کیفیت امتثال آن خدشه کرد.
اگر خداوند علت جعل تکلیف را مشخص نکرده است. نمی شود به این راحتی نتیجه بخشی را معیار سنجه قرار داد

?برش دوم
در بسیاری از موارد کارها آنطور که جعل شده امتثال می شود اما به نتیجه ای که مد نظر مکلف هست حاصل نمی شود.
از امام حسن تا امام یازدهم علیهم السلام همگی تحت نقشه های کوتاه مدت و طولانی مدت دست به مبارزه ی تقیه ای زدند تا بتوانند حکومت اسلامی را به دست صاحبش برسانند.آنچه که باید میشد در ظاهر نشد که نشد. آنها می دانستند که خلافت ظاهری دیگر قرار نیست لیاقت حضور اهل بیت را داشته باشد اما از تلاش در این راستا کوتاهی نکردند. و حتی جان خود را فدای احیاء حکومت اسلامی کردند.
در اینجا به تشخیص و نحوه امتثال مکلف چون امام معصوم است هیچ خدشه ای وارد نیست! و این یعنی «ولله عاقبت الامور»
خدا بهتر می داند در چه زمان و مکانی حق را پیروز گرداند…

جمع بندی
خود دین معیار خوبی ست برای اینکه بتوانیم کارآمدی را سنجه قرار دهیم یا نه؟ بگونه ای که اگر خود دین نتیجه اعمال و رفتار مکلف را مشخص کرده باشد پس باید بدانیم اگر تکلیف و روح حاکم براعمال و اوراد را فهم کرده باشیم به میزان کیفیت امتثال، نتیجه رخ می نماید. و گرنه نمی توان سنجه قرار داد…
ولله عاقبت الامور

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها