عامل خاص بودن ملت ایران چیست⁉️

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#امتداد_امروزین_توحید
#علی_اکبرنژاد
#یادداشت_25
#جلسه_209

#صفویه
#ملی‌سازی_هویت_شیعی

?چرا اراده ملی⁉️
?دولت سازی تنها در سطح ملی است یا در سطح امت نیز کارساز است⁉️

?شاید لازم است کلیدواژه اراده مردم را از #اراده_ملی جدا کنیم. اراده مردم یا اراده قوم معنایی مطلق و بالتبع عام دارد، اما به نظر می‌رسد معنای اراده ملی در اندیشه رهبری، اختصاصا اطلاق به ملت ایران داشته باشد.

?گویی سنت دیرین الهی برآن است که به اراده ناس ترتیب اثر داده و در طریق اراده خویش قرار دهد. اما بغیر از آن، ملت ایران علاوه بر قانون کلی «إِنَّ ٱللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ يُغَيِّرُوا۟ مَا بِأَنفُسِهِمْ» واجد اختصاصات و ضمائمی است که عنصر پیشرفت را در تمامی ابعاد انسانی، اعم از حوزه فردی و اجتماعی سرعت بخشیده و بسترسازی بهتری برای تحول و انقلاب فراهم می‌آورد.

?ملت عظيم و كشور پهناور و گسترده‌ى ايران و قدرت سياسى‌اى كه امروز در دست ملت است، قابل مقايسه با هيچ كشور و هيچ ملتى نيست؛ عظمت اين ملت خيلى بيش از اينهاست.۱۳۸۱/۰۸/۱۳

?ملت ما امروز در دنيا به عنوان ملتى كه استقلال و شرف ملى و آرمانها و خواستهاى خود را قربانى خواستهاى قدرتهاى استكبارى نخواهد كرد، شناخته شده است.۱۳۸۰/۱۱/۱۸

?حتی در دنیای غیر مسلمان، امروز عزّت و ابهت ملّت ما بسیار برجسته است و این را همه تصدیق میکنند و از نشانه‌ها و عکس‌العملهای خارجی‌اش هم این را می‌فهمیم.۱۳۸۵/۰۶/۰۶

?عامل خاص بودن ملت ایران چیست⁉️

?شاید یکی از عوامل تمایز بخش ملت ایران، تعیّن #هویت_شیعی در قامت #ملیت است.

?ملتی که ما می‌گوییم حامل هویتی است که آن هویت برخوردار از فصول ممیزه و تشخص بخشی می‌باشد که اندیشه‌ها، انگیزه‌ها و آرمان‌های شیعه -یعنی خوانش ولایی و عدالت‌خواهانه از اسلام- به شدت در آجر به آجر و رج به رج ساختمان آن هویت، نقش‌آفرین بوده است.

?در یک بررسی تاریخی اینطور به نظر می‌رسد که شاید حکومت صفویه نقش پررنگ و بسزایی در ملی‌سازی هویت شیعه داشته باشد.

?علی‌رغم تمامی انتقادات موجود به سبک و سیاق حکومت داری صفویه و خصوصا راهبردهایی که در حوزه فرهنگ سیاسی اتخاذ می‌کردند، اما این نکته نبایستی مغفول واقع شود که اساسا و برای اولین بار، مسلمانان عدالت‌خواهِ ولایتمدار -یعنی شیعیان- در طلیعه حاکمیت صفویه بود که به معنای حقیقی کلمه، رنگ #ملت به خود گرفتند.

?به تبع این اتفاق، تمامی ساختارها، اعم از ساختار سیاسی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی، فرهنگی و… متاثر از این هویت ملی شدند و رنگ و لعابی یافتند که دیگر هیچ هویت و منش دیگری نتواند ویرایش‌های ریشه‌ای و بنیادین به آن ساختارها بزند؛ مگر زنگاری کوتاه مدت که با خودآگاهی ملت، پس از مدتی زدوده شود.

?فلذا نه مدل حکومتی شاهنشاهی دوام آورد، نه جریان منورالفکران قجری پاسخگو بود، نه اصلاحات رضاخانی را ملت حمایت کرد و نه دروازه‌های تمدن باستانی محمدرضا محلی از اعراب پیدا کرد.

?در دوره کنونی نیز که با معضل لایف استایل(!) غربی، که تمام حوزه‌های فکر و خلق و زندگی خواص و مردم را درگیر کرده است، داریم دست و پنجه نرم می‌کنیم، وظیفه‌ی ماست که با همان الگوی اصلاحات اجتماعی تاریخی، از این گردنه نیز عبور کنیم. یعنی #اثاره_هویت_ملی_ایرانیان در حوزه سبک زندگی ایرانی-اسلامی و پیشرفت در این حوزه…

?طبعا ظهور #دولت_جوان_حزب‌اللهی ، طلیعه عبور از از این بحران ملی، در گلوگاه راهبردی حاکمیت است.

?اما سه نکته می‌ماند:

?یک چرایی اصالت یافتن این هویت ملی نسبت به دیگر هویت هاست؛
?و دو آنکه طلایه داران ملی سازی هویت شیعی چه کسانی بودند؟ و حافظان آن چه کسانی هستند؟
?و سه آنکه آیا ملی سازی هویت شیعی باعث فرقه گرایی ایرانیان و بالتبع دور شدن از امت اسلامی شده است یا نه؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها