شبهه تعارض #هویت_پروری و #آزاد_اندیش_پروری

#يادداشت
#روح_توحيد_نفي_عبوديت_غير_خدا
#درگيري_شعار_توحيد_با_استكبار
#ایمان_نیک_گفتار
#يادداشت_28
#جلسه_225

? شبهه تعارض #هویت_پروری و #آزاد_اندیش_پروری (3)

?در دو یادداشت گذشته تحریری از مسأله طرح گردیده و جوانب مختلف محل نزاع روشن شد.

?دغدغه ی اصلی این یادداشت ها ارتقاء نرم افزار تعلیمی-تربیتی حلقه ی اندیشه ی کلامی است به همین دلیل می خواهیم به لایه های کاربردی تر بحث نزدیک شویم.

?یکی از مولفه هایی که ذهن ما را نسبت به امر تربیت واقع بینانه تر میکند و ازچارچوب های ذهنی نسبت به مقوله ی رشد انسانی رهایی می دهد، توجه به محیط و اقتضائات زمانه ایست که متربی در آن زندگی می کند.
?اینکه ما در چه دورانی و چه اقتضائات تاریخی، زمانی و محیطی به سر می بریم، در انتخاب اهداف و مطلوبیت های تربیتی و ترجیح بین آنها اثری مستقیم دارد.
?بسیاری از تعارضات ذهنی تربیت، با مراجعه به واقعیت صحنه و اقتضائات عینی جامعه قابل حل و فصل است.
?این در مورد مسأله ی محل بحث ما نیز این صادق است . درست است که در مقام ذهن بین هویت پروری و آزاداندیش پروری تعارضی بدوی به ذهن می رسد، اما وقتی به واقعیت صحنه ی تربیت نگاه می کنیم ، تا حد خوبی می توانیم به پاسخ هایی دست پیدا کنیم.

▪️واقعیت چیست؟
?واقعیت این است که در دنیای امروز
و در دوران انقلاب اسلامی
و با وضعیت فعلی جبهه ی انقلاب
و در محیط تربیتی حوزه ی علمیه ی قم
و حتی در بین اساتید انقلابی و دغدغه مندان حزب اللهی

?همه چیز کمکی برای هویت زدایی از ماست، انگار همه چیز می خواهد خودباوری های ما را نابود کند، همه چیز به دنبال حذف مرزهای شخصیتی ما و محو ما انقلابیون از عرصه است.

?ما در عصر غرب زدگی به سر می بریم، در عصر بحران هویت، در عصر گسستن از سنت های معقول تاریخ، در عصر انقطاع نسل ها، در عصر معنازدایی از حیات بشر
?ما در دورانی از انقلاب اسلامی به سر می بریم که جنگ احزاب انقلاب با دشمنانش شروع شده و دشمنی های آنها به اوج خود رسیده است و همه ی هجمه ها برای محو ما و هویت های ماست؛
? ما در وضعیتی از جبهه ی انقلاب به سر می بریم که دائما نارسایی ها و کم کاری های چهل ساله مان بر سر ما خراب می شود و ناکارآمدی های زیادمان دهان همه را برای تضعیف و تخریب هویت مان پر کرده است؛
?در محیطی از حوزه های علمیه تنفس می کنیم که هنوز اتصال به اندیشه ی ناب اسلامی امام در مهجوریت است و بزرگان آن طلبه را در میان مشاوره های واگرا و تحیرزای خود نسبت به انقلاب رها می کنند

?گفتیم که رویکرد هویت پروری رویکرد تشبیهی ما در تربیت است، ما هنوز تشبیهی نداریم تا برای ارتقای آن به تنزیه برسیم، هنوز ایجابی نداریم تا به سلبش برسیم، هنوز هویتی نداریم تا برای رهایی از تعین زدگی آن، به تنزیه حریت و آزاداندیشی متمسک شویم.
? تجربه هم همین را نشان داده است، هر چه دیدیم از وادادگی انقلابی ها دیده ایم، از عقب نشینی ها، از انحراف ها ، از جدا شدن از اصالت ها

?این درست است که آزادگی و آزاداندیشی هم در میان ما کمیاب شده است و تعویق ما در این عرصه هم زیاد است. ولی باید مراقب بود، مشکل عمده ی ما هویت های ماست. همین ما، همین ما به راحتی خودمان را از دست می دهیم و این محوری ترین مشکل راهبردی امروز انقلاب اسلامی ست.
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها