ستون های مردم سالاری

بسم الله الرحمن الرحیم

  • مردم سالاری و ولایت مردم، ایده حکمرانی برای حاکمیت الله بر عالم می باشد اما این مردم سالاری و ولایت مردم با دموکراسی غربی تفاوت های جدی دارد.
  • مردم سالاری در این ایده فرهنگی مادر که از اندیشه حضرت امام تغذیه می کند، دارای سه ستون اصلی می باشد که هر کدام مانند یک علم، سبب برافراشته شدن پرچم و خیمه مردم سالاری شده اند. و آن ها آزاداندیشی، اخوت و مواسات و زندگی گرایی می باشند.
  • آزاداندیشی دو کار ویژه جدی در تحقق مردم سالاری دارد یکی آن که سبب رشد جامعه از حیث علمی می شود و دیگر آن که به تولید علم برای جامعه کمک می کند. و این رشد جامعه، سبب ایجاد اراده ملی در جامعه می شود که اساسا این اراده ملی به ولایت مردم و مردم سالاری منتج می شود و در امتداد آن یشرفت جامعه رخ خواهد داد.
  • اخوت و مواسات ، در نقش تنظیم کننده روابط اجتماعی میان مردم می باشد. یعنی اساسا ولایت مردم و مردم سالاری زمانی می تواند در جامعه محقق شود که روابط میان مردم با یکدیگر براساس اخوت و مواسات صورت گرفته شده باشد و الا ولایت مردم معنایی ندارد چرا که اساسا ولایت مردم به دنبال ایجاد اراده ملی برای تحقق حاکمیت الله می باشد و اگر روابط براساس اخوت و مواسات شکل نگیرد، ولایت مردم همان دموکراسی و رای اکثریتی می شود که با پمپاژ های رسانه به نفع نظام ظاغوت هدایت می شود.
  • و زندگی گرایی اهمیت دارد چرا که زیست مردم است که به تحقق ولایت مردم کمک می کند یعنی اگر زندگی دقیق و درست طراحی و تنظیم شود، خود کمک به سزایی در تحقق ولایت مردم خواهد داشت. به عبارت دیگر باید زیست مردم به نحوی طراحی شود که تحقق مردم سالاری را آسان کند. شاید بتوان این گونه ادعا کرد که اساسا اخوت و مواسات کلان ایده برای زندگی می باشد و در این جا قرار است که آن کلان ایده را در ساحت های مختلف زندگی فردی و اجتماعی ترجمه کرده تا زندگی و زیست جامعه و مردم تمام قد به کمک تحقق مردم سالاری آید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها