موضوع معرفت شناسی

[در پاسخ به عقیل رضانسب]
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#محمد_حسن_زاده
#مشخصاتـاسلام
#یادداشت_117
#جلسه_315

موضوع معرفت شناسی را خود معرفت و شناخت میدانیم. مثلا در این علم، از امکان یا عدم امکان شناخت بحث میکنیم. از ابزارهای شناخت صحبت میکنیم و….
مسئله باقی و ثابت بودن معرفت یا متغیر بودن آن نیز از این حیث که ویژگی های معرفت و شناخت را بررسی میکند میتواند در معرفت شناسی بررسی شود.
پاسخ به این پرسش که معرفت ثابت است یا متغیر قطعا یک دغدغه معرفت شناسانه است. این مسلم است. حال این دغدغه باید در فلسفه پیگیری شود یاد در خود معرفت شناسی هم امکان آن وجود دارد.
به نظر میرسد در معرفت شناسی نیز میتوان به بررسی این پرسش پرداخت.
زیرا:
از طرفی موضوع این پرسش یکی از ویژگی های معرفت و شناخت است و می توان در معرفت شناسی به آن پرداخت. هرچند موضوع معرفت شناسی خود معرفت است لکن همانگونه که در فلسفه نیز به سایر مباحث مرتبط با وجود، مثل واجب الوجود، ماهیات و…. می پردازیم در اینجا نیز میتوانیم به مسائلی که ارتباط شدیدی با خود معرفت دارند و پاسخ به آنها در نتایج آن تاثیرات بسیاری دارد، بپردازیم.

از طرف دیگر این مسئله یک مسئله زیربنایی است که اگر فرد در پاسخ به آن قائل به تغییر معرفت شود، اصلا نمیتواند سراغ فلسفه و مسائل آن برود. لذا این بحث قبل از فلسفه و هستی شناسی است. هرچند که بعد از این مرحله هستی شناسی در معرفت شناسی موثر است.

ثالثا در فلسفه به بررسی وجود و عوارض آن پرداخته میشود. لکن در این مسئله سوال از وجود یا عدم معرفت نیست. بلکه به نظر می رسد سوال از ماهیت این موجود است. یعنی اصل وجود معرفت مسلم است و سوال در این است که ماهیت معرفت به گونه ای است که تغییر میکند یا ثابت می ماند.( خیلی دقیق نیست این مطلب، لکن جای تامل دارد)

?

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها