همه جانبگی دین، امری عقلایی و فطری

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_116
#جلسه_337

? همه جانبگی دین، امری عقلایی و فطری
اگر ما بودیم و دین نبود…
اگر ما بودیم و اسلام نبود..
اگر ما بودیم و شریعت ختمی نبود…
اگر ما بودیم و مسئله ای به اسم ختم نبوت نبود…
اگر ما بودیم و مذهب شیعه ای نبود…

آنگاه عزم و اراده ما، ما را به چه فرا میخواند؟!

به اندیشیدن، فکر کردن، تعقل ورزیدن درباره شئون حیات اجتماعی از جانب عقل و فطرت مان دعوت می شدیم یا خیر؟
خیلی عقلایی است که انسان به جوانب شئون حیات فردی، اجتماعی، تمدنی و تاریخی خویش بیاندیشد و طرحی نو در بیاندازد.
اساسا انسانی که بی نهایت طلب است آیا عالم ماده میتواند او را راضی کند؟
این میل بی نهایت انسان
خواستن بی نهایت انسان
پرواز روح و نفس او تا کرانه هستی ست که انسان را به همه جانبگی می کشاند.

مقوله همه جانبگی نه تنها عقلایی بلکه فطریست و همه جانبگی اسلام که یک دین فطری است یک پاسخ فطری به ساخت فطری انسان است.

مرحوم آ. شاه آبادی می فرمایند انسان یک فطرت راحت طلبی دارد و یک فطرت آزادی طلبی دارد. به نظر من با نظر به همین مقوله میتوان گفت که از لوازم فطرت راحة و فطرت حریة همین است که انسان دست اراده خویش را به تمام شئون حیات اجتماعی خویش برده و مشغول تغییر و تصرف گردد.

انسان میخواهد بر عالم ماده مسیطر گردد. میخواهد محیط بر عالم ماده گردد. میخواهد عالم ماده را مسخر خویش گرداند. فلذا همه جانبگی دین یک پاسخ فطری به یک درخواست فطریست.
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها