الگوی چرخهی فنری در ایده فرهنگی مادر
شاید بهتر باشد ایدهی فرهنگی مادر را یک خط مستقیم نبینیم. شاید بتوان گفت «مردمسالاری»، «هویت» و «پیشرفت» به صورت یک چرخه باشند با پس زمینهی «ذائقهی توحیدی»، «آیین مهدوی» و «ولایت فقیه»؛ چرخهای به صورت یک فنر که همینطور که چرخه میچرخد بالاتر هم میآید.
«مردمسالاری»، «هویت» و «پیشرفت» رابطه دوسویه دارند و هرچه مردم سالاری رقم بخورد هویت بیشتری رقم میخورد و هر چه هویت نوین شیعی پررنگتر شود و احیا شود، مردمسالاری بیشتر میشود و همچنین است در رابطهی با پیشرفت و مردم سالاری و پیشرفت و هویت.
و همچنین این الگوی چرخهی فنری شکل را در درون خود «مردمسالاری» که در آن به سه عنصر «اخوت و مواسات»، «آزاداندیشی» و «زندگیگرایی» اشاره شده است نیز میتوان جاری کرد؛ بین این سه عنصر هم همان رابطهای که سعی شد در فوق میان «مردمسالاری»، «هویت» و «پیشرفت» برقرار شود، بین این سه عنصر با زمینهی «مردمسالاری» و به تبع آن زمینهی «ذائقهی توحیدی»، «آیین مهدوی» و «ولایت فقیه»، این سه عنصر هم رابطهی چرخهی فنری شکل داشته باشند.
به عبارت دیگر «آزاداندیشی» و «اخوت» و «زندگیگرایی» باهمدیگر در رابطهی دوسویه هستند و هر چرخه و دور اینها روبه جلو میباشد همانگونه که فنر به اینگونه است.