ذهن جامعه 1

بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#محسن_همت
#جلسه_336
#یاداشت_75

?ذهن جامعه 1
اگر کسی طرح حاکمیت نوین امام روح الله را به خوبی بفهمد آن وقت نقش ویژه ای برای مردم قائل میشود. این نقش این قدر مهم خواهد بود که در تمام تصمیم گیری ها باید لحاظ شود (این حداقل کاری است که می تواند انجام دهد). شاید بهتر باشد که بگوییم مردم خودشان باید در تصمیم گیری های کلان حضور داشته باشند چون خودشان هستند که باید آن را محقق کنند.
وقتی مردم این قدر مهم می شوند یکی از پدیده های حیاتی ای که هر حکومتی برخود لازم می داند که به آن رسیدگی ویژه کند؛ پدیده ای است بنام #ذهن_مردم یا شاید #افکار_عمومی
?جایگاه افکار عمومی در غرب
«کنترل» و حتی «مدیریت» افکار عمومی یکی از شاخصه های بسیار مهمی ست که حکومت های غربی برای تسلط بر ملت خودشان و حتی کشور های دیگر از آن بهره می گیرند.
نویسندگان حوزه اجتماعی، همچون کراوز و ویلیامز معتقدند مرجع امنیت، جامعه است و لذا هویت جمعی را در مرکز مباحث خود قرار می‌دهند.
این ایده متعاقباً نزد اصحاب مکتب کپنهاك رشد و توسعه یافته و به تولید نظریه امنیت اجتماعی شده، منتهی گردیده که امنیت خرده هویت‌ها را در دستور کار دارد.
بر این اساس افکار عمومی موضوع اراده دولت دانسته نمی‌شود، بلکه این دولت است که باید افکار عمومی را در تحلیل و اقدام خود لحاظ نماید و به گونه‌اي تابع آن باشد.
نظریه پردازان غربی هم بخوبی دریافته اند یکی از مهم ترین عوامل ایجاد قدرت عموم مردم هستند.حتی اگر نگاه ابزاری برای رسیدن و حفظ قدرت داشته باشند. اما امام برای رشد خود مردم این پدیده را پررنگ می کند
? به نظرم یکی از تفاوت های دموکراسی و مردم سالاری همین است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها